سه گاه MugamSeygah

Mugam Seygah دستگاه سه گاه

Seygah

راست,شوشتر,بیات شیراز,همایون,سه گاه,شور,چهارگاه

موغام سه گاه : لینک دانلود خارج سه گاه حاجی بابا حسین اف, اورتا سه گاه ابولفت علی اف, زابول سه گاه عالیم قاسیم اف,زابول سه گاه آقاخان عبدالایف,زابول سه گاه تیمور مصطفی اف,سه گاه فهروز ممد اف,میرزا حسین سه گاه مطلیم مطلیم اف,میرزا حسین سه گاه قدیر رستم اف, میرزا حسین سه گاه عاریف بابا یف, زابول سه گاه قلی اصغر اف,
زابول سه گاه طلعت قاسیم اف

Audio Mugam ,, Rast , Shur ,Bayat Shiraz , Shushtar , Humayun ,Seygah, Chahargah

مردم آذربایجان ، عشق و علاقه خاصی به موغام « سه گاه » داشته و موجب ترقی و گسترش وسیع آن شده اند . «Seygah سه گاه » دوستداران زیادی دربین توده های مختلف خاورنزدیک و خاورمیانه دارد و درموسیقی هرقومی با کوک و واریانت خاصی اجرا می شود .
« اورتا سه گاه » ، « خارج سه گاه » ، « میرزاحسین سه گاه » و« زابل سه گاه» از واریانت های سه گاه درموسیقی آذربایجان محسوب می شوند و هرکدام دارای پرده و تنالیته خاصی است .عوزییرحاجی بیگ اوف می نویسد « سه گاه » موجب پیدایش علایق انسانی و دوستی و مودت درشنونده می شود.
« سه گاه » تنها موغامی است که از(۶) فاصله اجرا و خوانده می شود :
۱- (می) زابل سه گاه ۲- (لا) میرزا حسین سه گاه ۳-(سی) خارج سه گاه ۴-( سول) تاتران سه گاه ۵-( ر) یالخین سه گاه ۶- ( دو) آغی سه گاه
هریک ازاین موغام ها برای خود لحن مخصوصی دارند .
باید توجه داشت نواختن و یا خواندن سه گاه درپرده های مختلف ، تأثیرات گوناگونی درشنونده خواهد داشت .عوزییرحاجی بیگ اوف معتقد است که موغام « سه گاه » روحیه عشق و محبت را درشنونده پدیدارمی سازد و در ساخت موسیقی صحنه های گوناگون اپراها از این ویژگی « سه گاه » بهره مند شده است .
اکثرملودی ها و آوازه های ظریف و عاشقانه مردمی نیزبراساس « سه گاه » سروده شده اند و هنرمندان ادوارمختلف با سنین و روحیات گوناگونی درتکامل و پربار شدن آن سهیم بوده اند .
زابل سه گاه
یکی ازقدیمی ترین و متداولترین نوع « سه گاه » است و دوستداران بسیاری دربین مردم دارد .خوانندگان آوازموغام « سه گاه » را که دراصل یکی ازشعبات وسیع « زابل » می باشد به موغامی مستقل تبدیل نموده اند و واریانت های گوناگونی از آن ساخته اند . « سه گاه زابل » درمقایسه با سایرواریانت های « سه گاه » حجم بیشتری دارد و دستگاهی سنگین است .
درحال حاضر« سه گاه زابل » با شعبه ها و گوشه های زیراجرا می شود :کوک مایه این موغام براساس « می» است
برداشت ، زیل مویه ، مایه ، بم مویه ، مخالف کیمی (مانند مخالف) ، ترکیب ، کوراوغلو ، سه گاه ، غم انگیز، مبرغه ، زیل زابل ، زیل اینجه ، حاصارکیمی ، زیل مخالف ، زیل ترکیب ، مایه آیاق .
میرزا حسین سه گاه

این موغام بصورت مستقل با شعبه ها و گوشه های زیراجرا می شود :کوک مایه این موغام براساس « لا» است .
مخالف ، ترکیب ، کوراوغلو ، بم مبرغه ، سه گاه ، شکسته فارس ، غم انگیز، زیل مبرغه ، مایه آیاق .
خارج سه گاه

این موغام را با سه قسمت زیرنیز اجرا می کنند :کوک مایه این موغام براساس « سی» است
سه گاه ، مخالف ، مبرغه
تاتران سه گاه

این موغام را با دو قسمت زیرنیز اجرا می کنند :کوک مایه این موغام براساس « سول» است
سه گاه ، مبرغه
یالخین سه گاه
کوک مایه این موغام براساس « ر» است .
آغی سه گاه
کوک مایه این موغام براساس « دو» است


Comments

سه گاه MugamSeygah — ۱ دیدگاه

  1. با سلام ، صمیمانه سپاسگزارم از اینهمه ذوق و زحمت برای شریک نمودن دیگران در اینهمه زیبایی.
    اگر برایتان مقدور است در موارد زیر نیز لطفی بر اینهمه الطافتان بیفزایید:
    ۱- اجرای قره باغ از خوانندگان مطرح در ایام اوج هنریشان (جبار قاریاغدی ،خان شوشنسکی، یعقوب ، شوکت ، عارف ، اسلام، و دیگرانی که شاید اجرای فوق العاده داشته اند و بنده نمیشناسم مخصوصا از آقاخان و عالیم که از چندین سال پیش هرچه در بازار و اینترنت و … گشتم پیدا نکردم حتی به یکی از آشنایان که سفری به باکو داشت سفارش کرده بودم اما دست خالی برگشت .
    ۲- چند تا آدرس اینترنتی که اخبار فرهنگی / هنری مربوط به موسیقی مقامی آذربایجان باکو و زندگینامه هنرمندان این موسیقی را منعکس کند و یا نشریات باکویی مربوط به این موضع که احیانا بتوان خریداری نمود یا آبونه شد. با سپسگزاری مجدد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *